Radní za ANO a SPD, kteří vládnou od listopadu 2022 na znojemské radnici, si za uplynulé období ve velkém nakupovali a stále nakupují služby ve spřátelených médiích – soukromém týdeníku Znojemsko a bývalém Babišově mediálním impériu MAFRA. Alarmující na tom je skutečnost, že inzerci si tito radní nekupují za vlastní peníze, ale za peníze veřejné, z městské pokladny. Týdeník Znojemsko pak upravuje své zpravodajství silně v jejich osobní politický prospěch a nedodržuje základní novinářské postupy (ignorace názorů druhé strany, opozice atd.).
Volná soutěž politických stran a uskupení je základem každého svobodného a demokratického státu a má svá pravidla. Mezi taková základní pravidla patří to, že každý politický subjekt se snaží své myšlenky, program či úspěchy před veřejností prezentovat buď ve vlastních médiích za vlastní peníze, dále pak v nezávislých médiích tím, že jim zašle tiskovou zprávu a záleží na nezávislých redaktorech, jak s ní naloží, anebo pak cíleně nákupem inzerce v médiích, a to opět za své vlastní prostředky. Proto zejména v období předvolebních kampaní se majitelé médií a reklamních agentur mohou těšit z velkých výdělků. Tolik teoreticky na úvod.
Praxe ve Znojmě je bohužel poněkud jiná. A je to problém dlouhodobý, táhnoucí se již od 90. let minulého století, kdy si výsadní postavení na místním zpravodajském trhu „vybetonoval“ novinový týdeník Znojemsko. Původně oficiální tiskový orgán místní a regionální organizace Komunistické strany Československa prošel po Sametové revoluci privatizací, nicméně v rámci této privatizace se nezměnila osoba hlavního redaktora a nově majitele a vydavatele Vlastimila Mrvy. Z tohoto zapáleného redaktora komunistického plátku se stal v 90. letech mrštný mediální podnikatel, který si dokázal kolem prstu vždy omotat prakticky každou politickou sestavu, která se dostala do čela znojemské radnice. Vládnoucí politikové ve Znojmě si kupovali v Mrvově týdeníku inzerci a výměnou za to o nich pan Mrva příznivě psal a šířil jejich dobré jméno.
Na tom by asi nebylo nic špatného, pokud by peníze za takovou inzerci proudily přímo z kapes daných politiků v rámci shora popsané svobodné politické soutěže. Jenže ona inzerce do Znojemska proudila a proudí přímo z kapes všech daňových poplatníků, a sice z městské pokladny. Bohužel. Můžeme se ptát: Je ještě soutěž politických subjektů ve Znojmě svobodná a férová, když vládnoucí politici na radnici si přízeň kupují nikoli za své, ale za veřejné peníze?
Odpovím z vlastní zkušenosti. Kdykoli jsem jako opoziční zastupitel upozornil pana Mrvu na neobjektivní zpravodajství či z novinářského hlediska neférový přístup, vysmál se mi do tváře. Vícekrát se stalo, že odmítl otisknout moji reakci na jeho nactiutrhačný článek. Přitom na tiskovou reakci či odpověď má každý napadený člověk podle tiskového zákona právo a není to podmíněno nákupem inzerce. Jenže jediné, co mi pan Mrva naznačoval, bylo, že kdybych zaplatil inzerci, moje reakce bude otištěna, a jízlivě dodal, že pokud s tím nesouhlasím, ať se obrátím na soud. Dostal jsem se prostě v Mrvově Znojemsku na černou listinu a nezůstal jsem na ní sám. Markantní je to zejména v posledních dvou letech, co vládne na znojemské radnici ANO a SPD. Na Mrvově černé listině přibyla řada dalších opozičních zastupitelů, kteří kritizují práci paní Solařové, Svedíkové-Vávrové či Šalomonové ve vedení města. Myslím si, že i běžný, nezaujatý čtenář Znojemska to musí jasně vyčíst z většiny článků, které pan Mrva a nyní i jeho mladá a nadějná posila Dominik Burdel produkují. Co za tím může vězet?
Ano, už jsem to naťukl. Jsou v tom podle mého názoru peníze, Vaše peníze, peníze nás všech, peníze ze znojemské městské pokladny. Když jsme si totiž nyní na základě městských účtů sestavili tabulkový přehled nákupu služeb, za který znojemská radnice platí redakcím místních novin, výsledek nás šokoval. Radní z ANO a SPD zvedli objem peněz z městské pokladny na nákup mediálních služeb skoro o dvě třetiny! Týdeník Znojemsko, vlastněný pány Mrvou, Burdelem a Ondrušem, získal v roce 2023 oproti roku 2022 z městské pokladny o 145 procent více příjmů! Nákup služeb u ostatních médií poklesl, výjimkou je ale bývalé Babišovo mediální impérium Mafra (list MF Dnes, idnes.cz aj.), které od města Znojma získalo v roce 2023 meziročně o 110 procent příjmů více! Změny a celkové srovnání s dalšími tituly si každý čtenář může prostudovat v tabulce níže:
Rok a radniční koalice | Znojemsko (Neson) | Znojemský týden (Znojpres) | Znojemský deník (Vltava Labe Media) | MAFRA Andrej Babiš/ANO | Celkem |
1. pol. 2024 ANO+SPD | 173.920,- | 7.490,- | 45.760,- | 155.730,- | 382.900,- |
2023 ANO+SPD | 392.790,- | 10.710,- | 68.040,- | 406.800,- | 878.340,- |
2022 ČSSD+SPOLU +ProZnojmo | 160.620,- | 148.110,- | 41.730,- | 193.360,- | 543.820,- |
2021 ČSSD+SPOLU +ProZnojmo | 216.710,- | 213.260,- | 95.510,- | 98.260,- | 623.740,- |
2020 ČSSD+ANO +ODS | 179.210,- | 110.570,- | 115.610,- | 64.780,- | 470.170,- |
2019 ČSSD+ANO +ODS | 196.020,- | 94.880,- | 141.060,- | 119.700,- | 551.660,- |
Jak z tohoto problému ven? Nákup služeb, zejména inzerce z městské pokladny musí být podle mého názoru minimalistický, musí být spravedlivě rozvržen mezi všechna média a na základě jasných kritérií. Všechny politické subjekty v zastupitelstvu by měly mít do médií rovnoměrný a svobodný přístup. Jedině tak může svobodná politická soutěž zůstat spravedlivá.