Udržitený rozvoj Znojma je nemyslitelný bez kvalitního dopravního napojení. Paradoxně, ale vlastně bez údivu, má naše město a okres nejlepší silniční a železniční spojení s Dolním Rakouskem a metropolitní oblastí Vídně. Spojení Znojma s hlavním městem republiky, Prahou, a moravskou zemskou metropolí Brnem výrazně zaostává.
Již v roce 2009 jsem tehdy coby znojemský radní organizoval memorandum 45 starostek a starostů ze Znojemska i dolnorakouského příhraničí, požadující obnovu již tehdy velmi zastaralé železniční sítě na Znojemsku a jejího propojení s Dolním Rakouskem mezi Hevlínem a Lavou nad Dyjí (Laa a.d.Thaya). Město Znojmo také nechalo u firmy SUDOP Brno vypracovat studii optimalizace železničních tratí Znojemska s cílem maximálního zrychlení jízdních dob. Brzy nato jsme s přáteli založili Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě s cílem popularizace železnice a vytrvalého tlaku na politiky a úřady v tomto směru. Moje schůzka s tehdejším ministrem dopravy Slamečkou z Fischerovy úřednické vlády skončila ujištěním, že vláda a stát si železniční zaostalost Znojemska uvědomují a že se připraví ve střednědobém horizontu projekty k zlepšení. Jenže roku 2010 plně udeřila celosvětová hospodářská krize a nic se nestalo. Jediná investice se roku 2012 týkala opravy a zrychlení provozu na dráze Znojmo-Břeclav. Na projekt bylo ale uvolněno málo peněz a navíc se s modernizací začalo nikoli ve Znojmě, nýbrž v Břeclavi a ve Valticích. Do roku 2019 byla modernizace tratě dovedena pouze do Mikulova a od té doby bohužel další pokračování směrem na Novosedly a Hrušovany/Šanov stojí.
Nepočítáme-li trať ze Znojma do Šatova a Vídně, proběhly tedy poslední zásadní opravy železniční sítě na Znojemsku v 80. letech minulého století! Více než sto tisíc občanů a daňových poplatníků bydlících v okrese Znojmo si tedy modernizaci a zrychlení veřejné osobní dopravy zcela právem zaslouží!
Díky přátelům z výše zmíněného spolku, kteří za uplynulých deset let našli pracovní uplatnění u projekčních firem a zejména u správce státní železniční cesty, vznikla myšlenka rychlodráhy ze Znojma do Brna. Správa železnic ji v létě 2019 zadala k prověření ve formě studie proveditelnosti. I příprava této studie a její projednávání se neskutečně vleklo. Vítězný den ale přece jen přišel – psal se 7. únor 2023, kdy projekt znojemsko-brněnské rychlodráhy schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Rychlodráha využije v úseku ze Znojma stávající, směrově i výškově velmi příznivě trasovanou dráhu přes Hodonice a Božice k Hrušovanům nad Jevišovkou / Šanovu. U Emina zámku je navrhován začátek zcela nového úseku rychlodráhy, vedoucího okolo Litobratřic, Troskotovic, Vlasatic a Pohořelic k Unkovicím, kde se má rychlodráha napojit na projektovanou vysokorychlostní trať z Vídně do Brna. Odhadované náklady dosahují 25 miliard korun. Cestovní doba mezi Znojmem a Brnem by měla být pod půl hodiny, ze Znojma přes Brno do Prahy pojedeme (neuvěřitelných) sto minut!

Centrální komise ministerstva v únoru 2023 Správě železnic uložila, aby výše popsaný nový úsek rychlodráhy na sever od Hrušovan nad Jevišovkou důsledně projednala z hlediska územní průchodnosti. Uvedené obce totiž stavbu rychlodráhy nikdy neměly zanesenou do svých územních plánů a ze strany státu (ministerstvo, Správa železnic) se tedy jedná o zcela nový námět. V dubnu 2023 bylo proto do Brna svoláno jednání se starosty dotčených obcí. Od té doby však pohříchu panuje „ticho po pěšině“.
Hned po Novém roce 2025 jsem se proto vydal do Prahy, abych zjistil k našim vyhlídkám více. Přijal mě pan ředitel dr. Luďěk Sosna na odboru strategie Ministerstva dopravy. Informace k modernizaci silnic nyní pominu, popíšu jen aktuální situaci ohledně projektu železniční rychlodráhy.
Správa železnic předpokládala prověřit navrhovanou trasu novostavby mezi Hrušovany a Unkovicemi dle vznesených připomínek a námětů dotčených obcí do podzimu 2023. Jenže jiné prioritnější stavby ministerstva, jak mi pan ředitel sdělil, odvedly kapacity státních úředníků jinam. Z toho důvodu všechna původně avizovaná jednání dosud bohužel neproběhla. Prověření, popřípadě zpracování alternativních návrhů trasy této novostavby dle požadavků dotčených obcí předpokládá Správa železnic aktuálně do poloviny roku 2025. Budou svolána další pracovní jednání s dotčenými obcemi. Panu řediteli jsem tlumočil maximální ochotu města Znojma prostředkovat a pomáhat v urychlení procesu.
Jakmile budou požadavky dotčených obcí vypořádány, požádá Správa železnic Krajský úřad Jihomoravského kraje o aktualizaci krajského územního plánu (ZÚR JmK). Podle informací ze společné schůze Rady města Znojma a Rady Jihomoravského kraje z podzimu 2024 by proces projednání takové změny měl trvat okolo roku a půl. Pak přijdou na pořad změny územních plánů dotčených obcí a bude konečně zahájena projektová příprava pro stavební povolení. Rozběhnout by se také měla projektová příprava modernizace zbývajícího úseku tratě Břeclav – Znojmo.
Je tedy před námi ještě hodně trpělivosti a práce. Nehodláme v naší snaze ale polevit!

Znojmo je konečně aspoň na mapě republiky!