Další posun v přípravě rychlodráhy ze Znojma do Brna, budoucnost znojemského hradu, zklidnění dopravy v centru města a další témata z diáře místostarosty z předposledního týdne května 2025. Přečtěte si.
🏵 Týden začal mimořádnou schůzí rady města, na které jsme, ač neradi, museli zrušit zadávací řízení k restaurování mariánského sloupu na Dolním náměstí. Důvodem byl chybně sestavený položkový rozpočet, který neodpovídal restaurátorskému záměru. Zájemci o restaurování na chyby včas upozornili, takže jsme tendr raději zavčas zrušili a nechali rozpočet přepracovat uznávaným expertem z Olomouce, který má za sebou práci na opravě tamního sloupu Nejsvětější Trojice na Horním náměstí. Práce na našem sloupu se tím bohužel odsouvají do doby až po vinobraní. Mrzí nás to, ale nemůžeme s tím nic lepšího dělat.
🏵 Pokračujeme v jednáních s majiteli CorsoPubu v Horním parku o směně pozemků. Město Znojmo směnou postoupí pozemky, které se dnes nacházejí pod prostorami hudební kavárny, získáme za to nicméně pozemky pod letní zahrádkou na nároží Komenského náměstí a parkové aleje, které využívá kavárna Corso v našem vlastnictví. K majetkovému oddělení došlo omylem za malé privatizace na začátku 90. let. Omyl bychom tímto napravili. Město směnou tím pádem získá i kontrolu nad podobou rozestavěného stánku, který budeme chtít kvůli historickému rázu náměstí i domu s nejstarší fungující znojemskou kavárnou demolovat.
🏵 Ve středu 21. května jsem se společně se zástupci dalších dotčených měst a obcí zúčastnil prezentace územně-technické studie rychlodráhy ze Znojma do Brna, která bude v oblasti mezi Hrušovany/Šanovem a Pohořelicemi (Unkovicemi) vedena jako novostavba. Investorem bude stát (Správa železnic). Studie bude nyní podkladem pro žádost o změnu krajského územního plánu (Zásad územního rozvoje JmK), kde bude nová trasa poprvé zanesena a následně i do územních plánů příslušných obcí. Přítomný radní Jihomoravského kraje Martin Maleček (STAN) mě ujistil, že je prioritou krajské koalice, aby změna proběhla co nejrychleji. Změna by mohla proběhnout do přelomu let 2026/2027. Pak může stát začít projednávat stavbu z hlediska dopadu na životní prostředí (EIA) a podat žádost o stavební povolení. Moc bychom si přáli, aby stát stavbu do roku 2030 kompletně připravil a mohlo se začít s realizací. Jízdní doba Znojmo-Brno za 25 minut je prostě senzační představa a příslib lepších zítřků pro Znojmo.
🏵 S dopravním expertem z Centra dopravního výzkumu Brno jsme měli pracovní setkání nad dokončovanou studií zklidnění dopravy v historickém centru Znojma. Návrh zvažuje rozdělení provozu v MPR Znojmo na dva celky tak, aby centrum města nemohlo sloužit jako průjezd k zkrácení si cesty Znojmem. Zvažováno je také zjednosměrnění některých ulic a rozšíření pěších zón. Studie bude odevzdána na konci června a poté představena občanům k připomínkám.
🏵 V pátek 23. května navštívil Znojmo náměstek hejtmana pro kulturu a památkovou péči Mgr. Lukl. Tématem jednání byla budoucnost Domu umění na Dolním náměstí, pomoc kraje při dalším oživování areálu kláštera v Louce a zejména budoucnost celého areálu znojemského hradu, tzn. nejen deblínského zámku, ale i dosud nevyužitých budov starého pivovaru. K tématu se budeme vracet.
🏵 V pátek se konala další mimořádná schůze rady města, na které jsme museli přijmout nelehké rozhodnutí ve věci dokončení stavební konverze konírny a jízdárny v Louce na kulturní a kreativní centrum. Tiskovou zprávu k celé problematice najdete zde.
🏵 Páteční večer jsem se vrátil do pozice historika a v rámci Noci kostelů jsem všem zájemcům prezentoval zajímavé dějinné osudy přehlíženého špitálního kostela sv. Alžběty na Vídeňce.







