Městskou dopravou rychleji a pohodlněji

autor: | 26. 6. 2022 | Články

Doprava městskými autobusy musí být pohodlnější, aby ji využívalo větší množství lidí. Pokud bude doprava navíc rychlejší a spoje budou jezdit v kratších intervalech, stane se toto cestování dobrou alternativou pohybu po širší oblasti Znojma. Změny, které jsou připravené, podle mého názoru další cestující přilákají.

Nástup všemi dveřmi, rychlejší jízda

Nejviditelnější změnou budou nízkopodlažní autobusy délky 12 metrů v novém červenobílém nátěru. Na cestující ale čeká jiná převratná změna, a to je nastupování všemi dveřmi. Tento systém odbavení je běžný na linkách Brně i některých okresních městech. Rychlejší nástup a výstup na zastávkách povede ke zkrácení jízdní doby, např. u páteřní linky z Oblekovic do Přímětic o 8 minut.

Nové linky k plovárně, přehradě a Lesíku

Vzniknou dvě nové linky 806 a 807, na kterých budou jezdit menší autobusy, jejich trasa povede z Cínové hory k plovárně Louka a z Přímětic k přehradě. Zároveň obě tyto linky pojedou přes centrum města po trase současné linky 803 směrem dolů (přes Horní náměstí) a nově nahoru po ulici Pontassievská, Dolní a Horní Česká. Těmito spoji se tedy lidé z okrajových částí lépe dostanou přímo do centra města. Linka 807 obslouží i lokalitu u Lesíka, kde se nachází DPS. U linky 801 bude po
dohodě se starosty Kuchařovic a Suchohrdel zajíždět více spojů přímo k nemocnici, kde mohou cestující přestoupit na další linky do města. Linka 802 bude nově jezdit až do Nesachleb, v provozu budou noční spoje na lince 808 a 809.

Platba kartou, telefonem i hodinkami

Změnou bude i způsob platby jízdného, platit budete moci běžnou platební kartou, telefonem, chytrými hodinkami nebo lektronickou klíčenkou. Stejně tak budete moci využít i platbu s aplikací Poseidon. Nadále samozřejmě zůstanou v latnosti předplatní jízdenky s měsíční, čtvrtletní a roční platností, ty jsou pro pravidelné cestující nejjednodušší a nejvýhodnější volbou bez starostí. Taktéž zůstane zachováno dosavadní zvýhodněné jízdné. U každých dveří bude „validátor“, tj. terminál, kde bude možno koupit jízdenku buď na konkrétní jízdu, nebo navolit trasu do vzdálenějších zón. V Brně již tento systém běží a nazývá se Pípni a jeď (beep&go). Cestující nastoupí, přiloží kartu k terminálu, při několika jízdách za den si systém sečte a z účtu posléze odečte částku maximálně odpovídající jízdnému za celý den, při jedné jízdě se odečte pouze základní částka.

Další novinkou budou sčítací rámy ve dveřích, které umožní přesný přehled o využití spojů a jejich efektivitě, aby se daly upravit intervaly, event. trasy a zastávky.

Věříme tomu, že tato vylepšení přispějí k modernější a atraktivnější městské dopravě a že ji začnou využívat i ti, kteří dříve z praktických důvodů museli do města jet vlastním autem. Těmito změnami si budeme hýčkat i ty, kteří městské autobusy využívají nejčastěji, tedy žáky, studenty a seniory.

Přemysl Karpíšek